Ting..Ting...

Friday, March 11, 2011

Nak Duit Belanja...Smile Sampai Telinga

Di waktu petang dengan hujan yang renyai-renyai sambil mendengar radio di dalam pacuan 4 roda suami ku...
tibe-tibe....



Fia : Sayang sibuk ke hari nie


MyUcuk : Biasa je (jawapan hakiki suami ku)


Fia : Syg nak makan ape malam nie


MyUcuk : Rase nak makan sup ayam and nasi air @bubur nasi + ikan masin+ tempe goreng kunyit (menu kesukaannya time hujan)


Fia: Ok Sayang , Jap g singgah kedai John ya nak beli tempe...Sayang..............bulan nie lagi 2 minggu gaji kan?


MyUcuk : Haah ..Kenapa?


Fia : Nak mintak Duit poket lebih leh tak ..sambil tersenyum...terus bagi alasan {terlebih belanja } @ bulan nie sy shopping lebih hahahha)


MyUcuk : Pandang sy dari tepi ...mcm nak berkata sesuatu tapi dia just kata ok nanti ingat kan saya ya...


Fia : Ok Sayang dan sambung senyum kikikiki....





cik google



Itulah perbualan fia and En. Suami semalam..tak nak mintak nanti fia jadi kurus lak hehehe...Nak buat  mcm mane dah tershoping lebih huhuhuu..mujur hubby ok...Patut tak kita mintak duit hubby walau kita dah bekerja? fia rase tidak menjadi kesalahan sebab hubby kena bagi nafkah zahir walau isteri bekerja..kerana itu tanggungjawabnya  walaupun bagi RM 50 sebulan..


Nafkah TETAP Nafkah


Dan terpulang pada kita bagaimana cara dan jumlah pemberiannya...



Pada fia konsep Give & Take sesuai utk pengurusan kewangan rumahtangga...kenapa fia kata mcm tu ..sebab kadang-kadang suami mesti "tershort" juga untuk service or repair kereta so sebagai isteri yang berkerja kita kenalah bantu mereka dari segi perbelanjaan rumah tapi suami tidak boleh menggunakan alasan ini sebagai lepas tangan {asyik kereta rosak je..pelik kan}... DAN  perkara pertama dihitung nanti adalah nafkah pada isteri..jika suami gagal melakukannya ia akan jadi dosa..







Selalu kalau kita pergi pasaraya untuk beli brg dapur, dan melihat pasangan suami isteri membeli barang tapi bila time bayar suami berkata : Ayang bayar dulu lah nanti Abang bagi...walau ayat itu simple hanya guna 7 patah perkataan ia akan menjadi besar maknanya bila suami tidak kotakan janjinya kerana Apabila mengguna duit isteri tanpa isteri merelakan maka duit itu jatuh jadi haram. Impak yang besar kan walau kita pandang remeh








So bagi pandangan fia elok lah kita berbincang dengan suami siapa yang perlu bayar bil air, elektrik, broadband, astro, bil handphone, sewa rumah, instalment rumah dan lain...bagi mengelakkan pergaduhan satu hari nanti...Tapi kalau husband nak tolong bayarkan bil-bil tersebut kita sebagai isteri jangan lah gembira sangat..kita kena jugak bantu dari segi lain pulak..supaya hubungan suami isteri sentiasa bahagia dan aman. Tema hari ini .....




Give And Take











2 comments:

Mastura said...

Hehe, nice story, nty mtk lebih lagi ngan Enchek Suami erk, belanje anak yg lom tawen ni mam manyak2, hihi

Cik Puan Fia said...

ok emma, datang sini pia belanja makan ya..heheheh..nak terjah blog ema lak..mcm ne leh jumpa blog pia nie ???