Ting..Ting...

Monday, August 1, 2011

Ramadhan Pertama Ku....


Assalamualaikum kepada semua muslimin dan muslimat......




Hari ini bermula 1 ramadhan bersamaan 1432 Hijrah. Orang selalu kata bila nak dekat-dekat bulan Ramadhan kita akan rase auranya..Ade yang rase bau-bau makanan hehehe ..ada yang bau wangi dan tenang je suasana.. Tapi ade betulnya juga...En.suami ade cakap time sahur tadi..dah ada rase bulan puasa...Itulah nikmatnya di bulan Ramadhan sebab kita akan rase tenang dan senang untuk melakukan amal ibadat.


Ramadhan ini juga adalah yang pertama buat fia setelah bergelar isteri kepada My Ucuk. Adakah akan berbeza seperti mase bujang how know ???...fia terkenang masa time bujang dulu berpuasa dengan housemate dan bila weekend balik kampung berbuka dgn mama dan adik beradik..rindunya saat itu, bising bingar semasa berbuka dan mengejut bangun tido time sahur. Tapi tidak semestinya bila kita kawin ia akan hilang begitu sahaja..fia tetap akan pulang ke kampung untuk berbuka di belah ibunda dan ibu mertua... adil dan saksama..biar penat sikit asal kebahagian dan keberkatan kita rasai.




Soalan wajib bila dah masuk time raya oleh suami isteri ialah :




** raya pertama rumah siapa,


** macam mane pembahagian duit raya, maklum lah bertambah satu lagi keluarga besar...


** Nak buat biskut raya or beli je... (takut ade yang nak rase air tangan check hehehe)


** Berapa lama nak ambik cuti raya


Ayayai...sebagai org baru dalam rumahtangga pening jugak ya...Nak tanya kepada isteri-isteri yang dah ade pengalaman menyambut Ramadhan dan Raya mcm nak nak uruskan ya ?????




Dari semalam fia duk pikir nak masak ape ya untuk makan sahur..klu time bujang makan roti dan kurma pun ok...tak kisah pun sebab kita sorang tapi sekarang nie kenalah pikir housemate kita sehingga akhir hayat (insyallah)..tak gitu para-para isteri -isteri sekalian. So akhirnya menu yang fia buat untuk sahur sup ayam + paru goreng masak pedas dan ikan kerisi goreng (panazzzz)... Alhamdulilah menu nie dapat membuka selera time sahur.Psst.............kawan - kawan lak apa menu sahur pagi tadi... Dah panjang lak fia mengomel nie...anyway fia nak ucapkan :


Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak,


Bersabda Rasulullah s.a.w: “Pada malam pertama bulan Ramadhan diikatlah semua syaitan dan jin dan ditutupilah semua pintu-pintu neraka serta tidak dibuka satu pintu pun darinya. Dan dibukakanlah pintu-pintu syurga serta tidak ditutuplah satu pintu pun darinya. Maka berserulah penyeru: Wahai orang yang melakukan kebaikan hampirilah kamu, wahai orang yang melakukan kejahatan undurlah kamu. Dan sesungguhnya Allah mempunyai ahli neraka yang dibebaskan dan sedemikian itu berlaku pada setiap malam (Ramadhan)“.



4 comments:

Unknown said...

Salam Ramadhan fia !

Cik Puan Fia said...

salam ramadhan nora

PUAN THALHA : said...

salam ramadhan fia :)

Cik Puan Fia said...

salam ramadhan thalha